JJH van Leeuwen, een der eerste strandgezicht schilders na de 2e wereldoorlog



JOOP J H VAN LEEUWEN (1962): NATUURTALENT EN GEVOELSMENS.
=========================================================



In het kader van onze serie: “Over leven en werk van….”, hebben wij een interview gehad met de steeds meer bekend rakende kunstschilder Joop van Leeuwen.

Wij werden hiertoe geinspireerd door recent werk, aangeboden op de betere veilingen, van zeer aantrekkelijke, kleinere doeken en panelen van zijn hand, met voornamelijk Strandtaferelen en Wintergezichten.

Het interview leidde tot een gesprek met een gepassioneerd  kunstschilder en een bekwaam vakman.

Johannes Jacobus Hendrikus van Leeuwen - nu wonend in Zoetermeer, getrouwd met Jacqueline en vader van 2 leuke kinderen - werd geboren in 1962 in Den Haag. Reeds op de kleuterleeftijd vielen zijn tekeningen en “olieverfjes “ in positieve zin op, zij het dat zijn zusjes(1zusje) wat minder enthousiast waren - hij gebruikte hun make-up kwastjes om  mee te schilderen!

Vanaf het begin was Joop van Leeuwen een perfektionist. In zijn schooljaren al bezocht hij vrijwel dagelijks de bekende Haagse musea (het Mauritshuis en het Haags Gemeente Museum). Hij schilderde en tekende daar bekende meesters na, werkte dat uit en ging de resultaten weer vergelijken met het echte produkt. Aangezien hij zelden de eerste keer tevreden was, leidde dat weer tot meerdere aanpassingen.

In zijn vrije tijd bestudeerde hij alle boeken die ook maar iets met schilderen te maken hadden. Mogelijk dat hij zijn talent erfde van zijn grootvader van moeder's kant (grootvader …(J.A) Kop was in de Residentiestad een bekend rijtuigschilder), maar toen hij als puur autodidakt in 1981, tesamen met nog een 20-tal andere schilders in de dop, toelatingsexamen deed bij de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, viel zijn talent ook bij die docenten op.

Reeds in zijn Academiejaren (1981-1984) schilderde en exposeerde Van Leeuwen al zelfstandig.
De bekende Kunsthandelaren in Den Haag (Stahlecker en Wagenaar)(Gallery Gabriels en (A.A.I. graag vermelden ) herkenden zijn talent en namen al in deze jaren met grote regelmaat werken van hem af.

Het is ook in deze periode dat Van Leeuwen zijn eerste impressionistische strandgezichten maakte. In 1982 wordt een strandgezicht met de titel: “Langs de kust” geveild. (Diederiks veilinhuis )Hij is daarmede één van de eerste kunstschilders die deze, nu zo populair zijnde taferelen, tot onderwerp koos - (we komen hier later op terug).
Een heel bekend werk van hem uit zijn beginperiode is ''De balonnenman op het strand".(dit werk zie is niet de zelfde van mijn verkoop tentoonstelling,zie foto) Dit werk werd in 1999 verkocht door Sotheby's voor 3000 ouderwetse Nederlandse guldens, een aanzienlijk bedrag in die tijd!

In 1987 heeft hij een eerste overzichtstentoonstelling van zijn werk.
De kuns & antiek Revue van Juni 1987 meldt hierover onder meer het volgende:



“Jong talent bij Kunsthandel G Wagenaar …….opvallend is de knappe schilderstrant van de circa 30 romantisch-impressionistische schilderijen, aquarellen en pastels”.


De verkooptentoonstelling is een éclatant succes: in één dag worden alle werken verkocht. Van Leeuwen’s ster stijgt snel. Mogelijk te snel.

Zijn Strandgezichten, Wintertaferelen en Stadsgezichten vinden grote aftrek. Erkende Galerieën vragen en verkopen zijn werken, hij treedt op als adviseur voor bekende verzamelaars en zijn werken worden verkocht door Christies en Sotheby's.

Dan komt de kentering. Van Leeuwen vindt zijn werken in de handel terug. Niet meer met zijn eigen kenmerkende, min of meer geschreven signatuur J J H van Leeuwen, maar met signaturen van schilders met een vergelijkbare stijl en oeuvre, zoals zijn plaatsgenoot Louis Soonius (1883-1956).
Ook duiken er regelrechte vervalsingen op.

Van Leeuwen stuit dan op de in ons land niet sluitend en landelijk geregelde procedures om vervalsingen aan de kaak te stellen. Het gevoelsmens Van Leeuwen kan die strijd niet aan en trekt zich in de periode 1993-2003 geheel terug uit de kunstwereld. Het zijn moeilijke jaren voor hem en zijn gezin, maar gelukkig klautert Van Leeuwen er weer helemaal boven op.

En hoe!

Vlak na de eeuwwisseling leert Van Leeuwen  de Rotterdamse zakenman Bennie Gans kennen. Gans was reeds een bewonderaar en verzamelaar van Van Leeuwen's werken en was als gevestigd middenstander wat meer gehard tegen de praktijken die tot Van Leeuwen's absentie hadden geleid.
Gans kan Joop overhalen de kwasten weer ter hand te nemen en met succes.


In 2005  is er een overzichtstentoonstelling (voornamelijk Strandgezichten) bij Galerie Hoopman in Amsterdam en enkele jaren later slaat hij nieuwe wegen in.

Hij ontvangt een opdracht van het in Hoek van Holland gevestigde museum Rockart om schilderijen te maken van een aantal bekende vaderlandse artiesten. Dit museum geeft aan de hand van popmemorabilia en geluid, beeld en andere informatie,  de Nederlandse popmuziek- geschiedenis weer vanaf circa 1950 tot heden.

Hiervoor maakt Van Leeuwen kenmerkende portretten van een 12-tal bekende popsterren. Dit zijn o.a. Anouk, Andy Tielman, Herman Brood, Boudewijn de Groot en  André Hazes. Het zijn olievervenop doeken van 100x80 cm., en dat voor portetten, dus een levens echt formaat.

Deze collectie van het Museum Rockart gaat de basis vormen van het geplande Nationaal Popmuseum in Den Haag.






De gemeente Den Haag heeft besloten om in 2012 een nieuw multifunctioneel museum te openen  met 30.000 m2 popgeschiedenis. Dit prachtig ontworpen museum komt in de haven van Scheveningen te staan.

Recent voegde Van Leeuwen nieuwe onderwerpen toe aan zijn oeuvre, nl. schilderijen met vossen, fazanten en vooral apen.

Ook heeft Joop van Leeuwen een eigen restauratie-atelier en koopt en verkoopt hij, samen met zijn vrouw, op beperkte  schaal kunstwerken van kunstschilders van naam en faam.

Van Leeuwen is een nationaal en internationaal erkend kunstenaar.

In de vakliteratuur tref je zijn naam steeds weer aan.

Van de Nederlandse Lexicons is hij vermeld in de Quick-Lexicon van H. Visser, in de Aktuele Kunst 2002 van P M J E Jacobs en in de grote Lexicon van Jacobs ( 4 kleurenafbeeldingen ), zijnde de wat meer recente evenknie van de Lexicon van Pieter Scheen - in de Scheen staan slechts kunstschilders vermeld tot ca. 1950.

Ook in de internationale literatuur vinden we hem veelvuldig terug. Het Amerikaanse Davenport’s Art Reference & Price Guide vermeldt hem (als maker van onder meer katten) evenals Findartinfo.
Akoun 2008 noemt hem.

Hoe is nu de huidige situatie?

Nog steeds zijn Strandtaferelen erg in trek. Op de betere veilingen in ons land zien we met  enige regelmaat Strandtaferen - maar ook andere werken - van Joop van Leeuwen aangeboden.


Wij zien in de afgelopen jaren een stijgende trend in de prijzen van de kunstwerken van Van Leeuwen. Een trend die in de toekomst zeker een opwaartse lijn zal aanhouden.




Mei 2009.



Reacties

Populaire posts